SME

Anketa osobností tanečného sveta: Čo bolo tanečnou udalosťou roka 2024

Koniec roka nabáda k bilancovaniu.

Sonoma. Sonoma. (Zdroj: Alfred Mauve)

Autorka je koordinátorka aktivít organizácie PLAST – Platforma pre súčasný tanec

Záver roka prirodzene nabáda k bilancovaniu. Obzeráme sa späť, hodnotíme a zároveň plánujeme nové kroky. Rok 2024 nebol pre slovenskú kultúru ľahký, súčasné umenie sa stalo terčom populistickej rétoriky politikov, je spochybňované a znevažované.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Umelecká komunita však aj napriek neistým podmienkam tvorí, a práve preto chceme poukázať na úspechy a momenty slovenskej tanečnej scény, ktoré ukazujú jej pestrosť, vitalitu a schopnosť prepájať sa doma i v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu

To, že súdržnosť a spolupráca sú kľúčové a sme ich na Slovensku schopní, potvrdil Medzinárodný deň tanca, počas ktorého sa spojili rôznorodé organizácie, aby spoločne oslávili tanec a pohyb. Prepájať a zviditeľňovať sa slovenskému súčasnému tancu darí aj v zahraničí. Na medzinárodnej úrovni sa náš hlas posilnil vďaka získaniu členstva dvoch domácich organizácií v európskej sieti European Dance Development Network zameranej na tanec.

Prepájať umenie so vzdelaním má rovnako dôležitý význam. Umenie scitlivuje, nabáda ku kritickému mysleniu a vyzýva na komunikáciu. Vďaka mimoriadnej výzve Fondu na podporu umenia Umenie

pre školy, do ktorej sa zapojili organizácie z celej krajiny, sa tento rok podarilo priniesť umenie bližšie k mladým ľuďom aj do regiónov, v ktorých bežne chýbajú podobné obsahy.

SkryťVypnúť reklamu

Ponúkame vám ukážku toho, čo sa udialo v roku 2024 na tanečnej scéne. Veríme, že vás inšpiruje a povzbudí vnímať tanec ako dôležitú súčasť kultúrneho diania, ktoré presahuje hranice krajiny či žánru. Spolupráca a prepájanie nás robia silnejšími – v tom je budúcnosť nielen tanca, ale aj kultúry ako celku.

Rôzne osobnosti z kultúrnej scény sme oslovili do ankety, v ktorej sme všetkým položili rovnakú otázku:

Čo považujete za tanečnú udalosť roka 2024?

Dominika Moravčíková, spisovateľka

Predstavenie zoskupenia Odivo s názvom Vnorená, ktoré som videla v Záhradnom kine v Košiciach počas festivalu Move Fest. Predstavenie plné výborných režijných nápadov a výdrže performerky rozpráva príbeh starostlivosti o krehkého človeka v medziach domácnosti a „domácich“ zdrojov energie. Starostlivosť padá na rodinu, v tomto prípade na rozprávačku a protagonistku predstavenia. Predstavenie je univerzálne dojímavé a brilantné, ale obsahuje aj dôležitý spoločenský apel.

SkryťVypnúť reklamu

Laco Oravec, dramaturg, Nová Cvernovka

Nečakanou tanečnou udalosťou roka sa pre mňa stalo predstavenie When the Bleeding Stops islandskej performerky Lovisy Ósk Gunnarsdóttir na festivale Artwife. Nie však preto, že sa dotýka tabuizovanej témy menopauzy, ale preto, že pôsobivo zachytáva uzdravujúcu silu tanca, ktorá v závere strhla takmer celé publikum k čírej kolektívnej pohybovej radostnosti.

Barbora Šajgalíková, dizajnérka a scénická výtvarníčka

Dávno som nevidela nič dychberúcejšie ako inscenáciu Sonoma, vystúpenie, s ktorým sa predstavil španielsky súbor La Veronal v rámci festivalu Bratislava v pohybe. Surrealistické, ženské, naturalisticko-mýtické, nekonečne krásne a silné predstavenie z tanečnej, hudobnej, ako aj výtvarnej stránky. Bola to pre mňa nielen tanečná udalosť roka, ale jedna z najlepších kultúrnych udalostí vôbec. Som veľmi rada, že festival prináša do Bratislavy takéto výnimočné diela. Len tak ďalej!

SkryťVypnúť reklamu

Zuzana Psotková, performerka, dramaturgička Tabačky Kulturfabrik

Dvojvečer inscenácií KAASH (Keby len) / DUST (Prach) baletu Národného divadla Košice pod vedením Akrama Khana. Fakt, že pre pozretie svetovej produkcie nemusím opustiť rodné Košice, je naozaj vzácny. Vidieť, že osobná dôvera, kontakty, vytrvalosť a tvrdá práca môžu priniesť na slovenské javiská výnimočnú tanečnú produkciu nespochybniteľnej kvality, ktorá má navyše potenciál posúvať nároky obecenstva aj súboru, je niečo, čo sa neopakuje každý rok.

Marek Godovič, dramaturg, kritik

Tanečnou udalosťou pre mňa bolo zistenie, že tanec dokáže veľmi priamo a originálne reflektovať nestálu súčasnosť a jej problémy. Performancia IHOPEIWILL (threeiscompany & Jaro Viňarský) prepája všetko rozdelené v nás. Zaslúžene získala ocenenie Dosky či bola vybraná medzi 20 najlepších tanečných diel v rámci siete Aerowaves. Teším sa, že napriek obdobiu na Slovensku stále existujú tanečné ostrovy v podobe festivalov, ktoré veľmi živo komunikujú so svojimi divákmi. Za všetky tento rok spomeniem pre mňa nezabudnuteľné Tanečno v Námestove. Divadlo Štúdio tanca zase neúnavne pracuje s novými formátmi prezentácie tanečných diel a prepája tanečné kultúry naprieč svetom práve v Banskej Bystrici.

SkryťVypnúť reklamu

Soňa Uriková, spisovateľka

V auguste som sa na rezidencii v divadle Pôtoň stretla s tvorivou skupinou tanC. Ja som väčšinu času sedela zašitá v kúte a mordovala sa so svojou knihou, kým oni pracovali na svojej performancii na tému útlaku a obmedzovania slobody. Nikdy v živote som nebola takto blízko tvorivému procesu tanečného predstavenia: počúvala som tímové debaty a úvahy, po očku ich sledovala pri tanci. Na premiéru hudobno-pohybovej performancie ?LOGIKA? som si nedávno spravila výlet do Banskej Bystrice a bolo to, ako keď sledujete vývoj dieťaťa, ktoré ste videli, keď robilo prvé kroky, a zrazu má stužkovú. Som hrdá o to viac, že kolektív tanC vytvoril výborné, satirické a nadmieru aktuálne dielo.

Kat Rampáčková, spoluzakladateľka PST a organizátorka festivalu MOVE fest Košice

Tanečné udalosti roka sú pre mňa dve. Prvou je predstavenie Martiny Hajdyly Lacovej Bodies in Progress, ktoré nielen zobrazuje tehotenstvo ako prirodzenú súčasť života tanečníčky, ale aj reflektuje spoločenské témy ako telesnosť a zmeny v živote ženy. Druhou je vlna nenávisti voči Soni Ferienčíkovej, ktorú spustili koaliční politici, čo vyvolalo širšiu diskusiu o slobode umenia a politike v kultúre. Tieto udalosti zviditeľnili súčasný tanec a ukázali jeho prepojenie s aktuálnymi politicko-spoločenskými otázkami.

SkryťVypnúť reklamu

Soňa Jakubove, dramaturgička a produkčná, Malý Berlín v Trnave

Predstavenie Figuring Age od umeleckej dvojice Boglárka Börcsök & Andreas Bolm v Bratislave. Hlavnými témami boli pamäť, starnutie či (ne)sloboda, ale predovšetkým išlo o spracovanie osobných výpovedí tanečníčok, ktoré boli kedysi súčasťou vývoja moderného tanca v Maďarsku. Sledovanie toho, ako totalita ovplyvňovala ich umeleckú tvorbu, a nachádzanie paralel so súčasným svetom, bolo silným pripomenutím toho, kam sa nechceme vrátiť.

Andrej Štepita, tanečník, riaditeľ festivalu Tanečno

Spolupráca a súdržnosť tanečnej komunity, prepájanie projektov a vzájomná podpora, ktorú v slovenskom tanci vnímam. Je viditeľná pri mnohých iniciatívach a koprodukciách najmä v regiónoch, ako aj pri aktivitách PLASTu či Divadla Štúdio tanca. Spomeniem aj znovuotvorenie Divadla Aréna, ktoré môže opäť privítať súčasný tanec. A „zázrakom“ roka je viac ako tridsať seniorov z Oravy, ktorí sa zúčastnili na trojdňovej pohybovej dielni Moje telo, môj pohyb pod vedením Jara Viňarského v rámci festivalu Tanečno.

SkryťVypnúť reklamu

Barbora Jombíková, dramaturgička, Stanica Žilina-Záriečie

Pre mňa sa najsilnejšia tanečná udalosť stala v septembri na zhromaždení Žilina drží s kultúrou pred Novou synagógou. Bola prejavom solidarity s tanečníčkou Soňou Ferienčíkovou a dielom Bakkheia, z ktorého útržok prešiel temnými cestami facebooku za húkania a urážania samozvaných odborníkov na tanec. Kamil Mihalov so Zuzkou Burianovou tu viedli happening kolektívneho trasenia sa, počas ktorého priblížili princípy diela, hovorili o súčasnom tanci, smiali sa i plakali. Pridali sa všetci ľudia na zhromaždení, bolo to nesmierne silné. Na chvíľu sa mi zdalo, že Žilina, ktorá niekedy bola centrom súčasného tanca, doslova povstala v spoločnom performatívnom akte naplnenom radosťou, slobodou, silou a najmä nádejou.

SkryťVypnúť reklamu

Petra Fornayová, tanečníčka, herečka a riaditeľka festivalu Nu Dance Fest

Slovensko-talianska koprodukcia Nech je svetlo bola predstavením, ktoré s inteligentným zveličením, skvelým humorom a energiou upriamilo pozornosť na zabúdaných, neviditeľných aktérov všetkých predstavení, ale aj na fatálne otázky budúcnosti či prekariátu a umeleckej práce. Pod režijným vedením Simoneho Sandroniho sa technici stali interpretmi, autormi hudby aj svetelného dizajnu.

Barbora a František Morongovci, umelecko-vzdelávacia platforma FolkLab

Umelecko-diskusný formát tRadovanie s… jubilujúcimi deväťdesiatnikmi Helenou Jurasovovou a Stanislavom Dúžekom, zápis Čardášovej tanečnej tradície do Reprezentatívneho zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva ľudstva UNESCO. Produkcie Last words of György Martin Tanečného divadla Ifjú Szivek a predstavenie Sonoma zoskupenia La Veronal, ktoré boli uvedené na pôde SND. Atmosféra na festivale Atmosféra, kde bol prvýkrát Tanečný dom. Propagovať tradičnú kultúru na podujatiach, ktoré nie sú vyslovene folklórne zamerané, považujeme za nesmierne dôležité. Najmä v čase, keď sa tradičná kultúra stáva nechcene obeťou politického populizmu.

SkryťVypnúť reklamu

Maja Štefančíková, vizuálna umelkyňa

Inscenácia Život, zázraky, extázy a zjavenia blahoslavenej panny, sestry Juany de la Cruz citlivo skúma témy rodových premien a homosexuality v náboženskom kontexte. Minimalistická scénografia a precízny výkon Anny Sedlačkovej prepojené s dobovými prameňmi otvárajú hlboké otázky identity a spirituality prostredníctvom súčasného performatívneho jazyka. Tiež pre mňa pôsobivý projekt predstavila Alexandra Bachzetsis s dielom Private Song, uvedeným vo viedenskom TanzQuartier. Performancia, ktorá prepájala rebetiko piesne, wrestling a vizuálne dejiny, ponúkla poetickú a subverzívnu reflexiu gréckej kultúry a spoločenských výziev.

Martina Kotláriková, produkčná, manažérka

IHOPEIWILL tanečníčky a choreografky Soni Ferienčíkovej a opera Příhody Lišky Bystroušky v réžii Slávy Daubnerovej a s choreografiou a interpretačným výkonom Stanislavy Vlk Vlčekovej. Okolo oboch sa udial aj veľmi silný príbeh, ktorý vypovedá o súčasnom stave našej krajiny. Žiadne represie, internetové šikanovanie, zloba a nenávisť však nedokážu zlomiť talent, slobodnú umeleckú tvorbu, pravdu a lásku. Z oboch týchto diel budú diváci a diváčky čerpať ešte veľmi dlho.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 577
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 314
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 855
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 139
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 972
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 871
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 015
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu